Części zamienne do wszystkich marek samochodów | Fachowe doradztwo przy wyborze części, największy wybór w sieci! Zamów części teraz!

Kiedy trzeba wymienić pasek rozrządu?

Napęd rozrządu może przybierać różne formy i być realizowany np. poprzez koła zębate, łańcuch lub pasek. Zajmiemy się ostatnim rozwiązaniem, ponieważ jako rozwiązanie najtańsze, pasek rozrządu jest stosowany najczęściej przez producentów samochodów. Wymaga także największej uwagi, a zaniedbania mogą prowadzić w bardzo krótkim czasie do poważnych uszkodzeń silnika. Jak często należy wymieniać pasek rozrządu?

rozrząd

Za co odpowiada rozrząd?

Niezależnie od rodzaju napędu rozrządu - czy jest to np. pasek, mokry pasek, czy łańcuch - jego zadaniem jest przenoszenie z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu siły napędowej. Prędkość obrotu wałka rozrządu decyduje o częstotliwości, z jaką otwierają i zamykają się zawory ssące oraz wydechowe w komorach spalania.

Najczęściej mechanizm rozrządu odpowiada także za napędzanie pompy wody, która wprowadza w ruch układ chłodzenia.

Pasek rozrządu jest zębaty. Zęby gwarantują stabilność podczas pracy na kołach zębatych wałka rozrządu oraz wału korbowego, a także pompie wody. 

Układu uzupełniają napinacze i rolki prowadzące. Dzięki nim pasek rozrządu nie może przeskoczyć na kolejne zęby, ponieważ pasek jest stale odpowiednio naprężony.

Z jakiego powodu trzeba wymieniać pasek rozrządu?

Pasek wykonany z gumy wystawiony jest na działanie warunków atmosferycznych. Rozciąga się inaczej zależnie od temperatur otoczenia. Pasek jest także narażony na wycieki płynów eksploatacyjnych.  Zwłaszcza olej silnikowy wpływa zabójczo na jego wytrzymałość.

Trzeba zaznaczyć, że w przypadku większości obecnie produkowanych silników, wymagana jest perfekcyjna synchronizacja ruchów tłoków w cylindrach z pracą zaworów. Brak takiej synchronizacji sprawia, że tłoki zderzają się z zaworami, a to oznacza problemy i wydatki. 

W najlepszym wypadku sytuacja taka skończy się „tylko” na wymianie tłoków i zaworów, a to już wydatek przynajmniej kilkusetzłotowy. W nowoczesnych silnikach wydatek ten jest jeszcze większy i będzie wynosił przynajmniej 2 tysiące złotych.

To optymistyczny wariant. Niestety, najczęściej dowiemy się, że także inne podzespoły uległy uszkodzeniu – wałek rozrządu, wał korbowy, panewki, a nawet głowica. W tym momencie koszty mogą już znacznie przekraczać 10 tys. złotych, co sprawia, że może lepiej będzie wymienić silnik…

Z tego powodu oczywistym jest fakt, jak bardzo trzeba dbać o pasek rozrządu. Tutaj warto chuchać na zimne i wymieniać pasek nawet szybciej niż zaleca to producent. Jak widać, tylko regularna wymiana i kontrolowanie stanu technicznego paska może gwarantować bezawaryjną pracę silnika przez lata.

Pasek rozrządu – jak często wymieniać?

To zależy oczywiście od modelu samochodu  i jednostki napędowej zastosowanej w pojeździe. Producenci szczegółowo określają, kiedy należy wymienić rozrząd w danym modelu silnika. Wymienia się go, co określoną liczbę kilometrów przebiegu, albo co określoną liczbę lat, jeśli określony przebieg nie został w tym czasie osiągnięty. Producent podaje na przykład, że żywotność paska wynosi 120 tys. kilometrów lub 5 lat.  Często też wskazuje, jak często należy kontrolować jego stan techniczny.

Niezależnie od tego, co podaje producent, zalecamy skrócić ten czas nawet o 30-40 tys. kilometrów. W niektórych modelach samochodów np. marki Alfa Romeo fachowcy zalecają zmniejszyć czas podany przez producent nawet o połowę! Jak widać, warto zasięgnąć rady specjalistów w każdym indywidualnym przypadku, żeby nie być narażonym na kolosalne wydatki.

pasek rozrządu