Części zamienne do wszystkich marek samochodów | Fachowe doradztwo przy wyborze części, największy wybór w sieci! Zamów części teraz!

Kiedy trzeba wymienic pasek rozrzadu?

Naped rozrzadu moze przybierac rózne formy i byc realizowany np. poprzez kola zebate, lancuch lub pasek. Zajmiemy sie ostatnim rozwiazaniem, poniewaz jako rozwiazanie najtansze, pasek rozrzadu jest stosowany najczesciej przez producentów samochodów. Wymaga takze najwiekszej uwagi, a zaniedbania moga prowadzic w bardzo krótkim czasie do powaznych uszkodzen silnika. Jak czesto nalezy wymieniac pasek rozrzadu?

rozrzad

Za co odpowiada rozrzad?

Niezaleznie od rodzaju napedu rozrzadu - czy jest to np. pasek, mokry pasek, czy lancuch - jego zadaniem jest przenoszenie z walu korbowego na walek lub walki rozrzadu sily napedowej. Predkosc obrotu walka rozrzadu decyduje o czestotliwosci, z jaka otwieraja i zamykaja sie zawory ssace oraz wydechowe w komorach spalania.

Najczesciej mechanizm rozrzadu odpowiada takze za napedzanie pompy wody, która wprowadza w ruch uklad chlodzenia.

Pasek rozrzadu jest zebaty. Zeby gwarantuja stabilnosc podczas pracy na kolach zebatych walka rozrzadu oraz walu korbowego, a takze pompie wody. 

Ukladu uzupelniaja napinacze i rolki prowadzace. Dzieki nim pasek rozrzadu nie moze przeskoczyc na kolejne zeby, poniewaz pasek jest stale odpowiednio naprezony.

Z jakiego powodu trzeba wymieniac pasek rozrzadu?

Pasek wykonany z gumy wystawiony jest na dzialanie warunków atmosferycznych. Rozciaga sie inaczej zaleznie od temperatur otoczenia. Pasek jest takze narazony na wycieki plynów eksploatacyjnych.  Zwlaszcza olej silnikowy wplywa zabójczo na jego wytrzymalosc.

Trzeba zaznaczyc, ze w przypadku wiekszosci obecnie produkowanych silników, wymagana jest perfekcyjna synchronizacja ruchów tloków w cylindrach z praca zaworów. Brak takiej synchronizacji sprawia, ze tloki zderzaja sie z zaworami, a to oznacza problemy i wydatki. 

W najlepszym wypadku sytuacja taka skonczy sie „tylko” na wymianie tloków i zaworów, a to juz wydatek przynajmniej kilkusetzlotowy. W nowoczesnych silnikach wydatek ten jest jeszcze wiekszy i bedzie wynosil przynajmniej 2 tysiace zlotych.

To optymistyczny wariant. Niestety, najczesciej dowiemy sie, ze takze inne podzespoly ulegly uszkodzeniu – walek rozrzadu, wal korbowy, panewki, a nawet glowica. W tym momencie koszty moga juz znacznie przekraczac 10 tys. zlotych, co sprawia, ze moze lepiej bedzie wymienic silnik…

Z tego powodu oczywistym jest fakt, jak bardzo trzeba dbac o pasek rozrzadu. Tutaj warto chuchac na zimne i wymieniac pasek nawet szybciej niz zaleca to producent. Jak widac, tylko regularna wymiana i kontrolowanie stanu technicznego paska moze gwarantowac bezawaryjna prace silnika przez lata.

Pasek rozrzadu – jak czesto wymieniac?

To zalezy oczywiscie od modelu samochodu  i jednostki napedowej zastosowanej w pojezdzie. Producenci szczególowo okreslaja, kiedy nalezy wymienic rozrzad w danym modelu silnika. Wymienia sie go, co okreslona liczbe kilometrów przebiegu, albo co okreslona liczbe lat, jesli okreslony przebieg nie zostal w tym czasie osiagniety. Producent podaje na przyklad, ze zywotnosc paska wynosi 120 tys. kilometrów lub 5 lat.  Czesto tez wskazuje, jak czesto nalezy kontrolowac jego stan techniczny.

Niezaleznie od tego, co podaje producent, zalecamy skrócic ten czas nawet o 30-40 tys. kilometrów. W niektórych modelach samochodów np. marki Alfa Romeo fachowcy zalecaja zmniejszyc czas podany przez producent nawet o polowe! Jak widac, warto zasiegnac rady specjalistów w kazdym indywidualnym przypadku, zeby nie byc narazonym na kolosalne wydatki.

pasek rozrzadu