Części zamienne do wszystkich marek samochodów | Fachowe doradztwo przy wyborze części, największy wybór w sieci! Zamów części teraz!

Klocki i tarcze hamulcowe. Co ile należy je wymieniać?

O tym jak ważny jest układ hamulcowy, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Od niego zależy nasze bezpieczeństwo. Jak często należy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe? Jaki wpływ ma styl jazdy na hamowanie?

tarcze i klocki hamulcowe

Jak duża jest żywotność elementów układu hamulcowego – tarcz i klocków hamulcowych? W tym miejscu musimy uświadomić sobie jedno – najwięcej zależy od… samego kierowcy i jego stylu jazdy. To właśnie styl decyduje, jak długo będą nam służyć podstawowe elementy eksploatacyjne układu hamulcowego w samochodzie.

Jasne, ważna jest również marka i model klocków oraz tarcz hamulcowych. Nawet bardzo ważna. Jednak nie da się zaprzeczyć, że to od stylu jazdy zależy czy dane klocki wystarczą nam na 10, 20, a może na 30 tys. km.

Jeśli jeździmy wyjątkowo spokojnie, dodatkowo ze znaczną przewagą poruszania się w ruchu miejskim, hamulce są stosunkowo mało narażone na zużycie. Natomiast, gdy mamy cięższą nogę, a dodatkowo często jeździmy autostradami i drogami ekspresowymi i zdarza nam się wyhamowywać z bardzo dużych prędkości, tarcze i klocki hamulcowe będą zużywać się znacznie szybciej. Zresztą najczęściej na wymianę elementów układu hamulcowego muszą decydować się posiadacze sportowych samochodów, którzy lubią wykorzystać potencjał silnika. Częste i ostre hamowanie w sposób oczywisty skraca żywotność hamulców.

Koło samochodowe z tarczą hamulcową i klockiem hamulcowym

Stan układu hamulcowego

Styl jazdy oraz jakość klocków oraz tarcz to nie jedyne czynniki mające wpływ na działanie układu hamulcowego. Ważny jest również stan techniczny pojazdu. Jeśli układ hamulcowy uległ uszkodzeniu, to w takim przypadku będzie zużywał klocki lub tarcze hamulcowe znacznie szybciej niż w pełni sprawny układ. W tym miejscu należy zaznaczyć, że tak bardzo ważne jest dbanie o stan techniczny pojazdu. Hamowanie przekłada się bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo. 

Najbardziej popularne awarie układu hamulcowego to m.in. zabrudzenie czy zapieczenie zacisku, jak również usterki tłoczków. Wtedy klocek hamulcowy blokuje się przez co znacznie szybciej się zużywa, jednocześnie obniżając kondycję tarczy. Nadmierne zużycie tych elementów może być spowodowane także przez przypadkowe dostanie się innego obiektu (np. małego kamienia) między klocek a tarczę hamulcową.

Uwaga, warto pamiętać, że jeżdżąc ulicami lepiej unikać dużych kałuż. Dlaczego? Wjechanie samochodem z rozgrzanymi tarczami hamulcowymi w zimną wodę może doprowadzić do pokrzywienia tarcz, a takie tarcze generalnie nie nadają się do jazdy.

wymiana tarczy hamulcowej

Jak często wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?

W pierwszej kolejności zajmijmy się klockami hamulcowymi. Te najczęściej wystarczają na 20-50 tys. km w zależności od wspomnianego wcześniej stylu jazdy stylu oraz jakości samych części. Jak rozpoznać, że klocki nadają się do wymiany?

W nowych modelach samochodów coraz częściej stosowany jest specjalny czujnik, który sygnalizuje na desce rozdzielczej konieczność wymiany klocków. W autach, które nie posiadają takiego czujnika, najbardziej typowym objawem jest oczywiście słabsza skuteczność hamowania. Początkowo różnica jest naprawdę niewielka i większość kierowców prawdopodobnie jej nie zauważy. To może wyjść dopiero przy potrzebie gwałtownego hamowania, szczególnie przy dużej prędkości. Właśnie z tego powodu, żeby ocenić stan klocków hamulcowych, naprawdę warto udać się do serwisu. Tam uzyskamy odpowiednią diagnozę. Warto podkreślić, że także pisk podczas hamowania dochodzący z okolic kół, powinien zapalić nam czerwoną lampkę w głowie i powinniśmy sprawdzić stan klocków.

Przejdźmy teraz do tarcz hamulcowych, które co do zasady, zazwyczaj pracują dłużej niż klocki. Tę zasadę można jednak dziś zweryfikować – szczególnie w przypadku ciężkich SUVów. Żywotność tarcz wynosi od 50 do 150 tys. km. Oczywiście, gdy zakładamy spokojną jazdę i brak usterek układu hamulcowego. Jak możemy poznać, że tarcze wymagają wymiany? Najprościej - dłuższa droga hamowania może być wynikiem ich zużycia, a bicie odczuwalne na kierownicy wynikiem deformacji tarcz.

Stan tarcz można ocenić wizualnie (np. pęknięcia), a także za pomocą narzędzi, które pozwalają na dokładne zmierzenie ich grubości. Kiedy tarcza jest zbyt cienka, nie ma możliwości, aby była w stanie akumulować ciepło wytwarzane w trakcie hamowania. Taka sytuacja powoduje konieczność wymiany tarczy.

Na koniec warto przypomnieć, że w momencie, gdy decydujemy się na wymianę tarcz hamulcowych, koniecznie powinniśmy wymienić także klocki. Jeżeli do nowych tarcz zamontujemy zużyte klocki, oba elementy mogą zużywać się znacznie szybciej.