Części zamienne do wszystkich marek samochodów | Fachowe doradztwo przy wyborze części, największy wybór w sieci! Zamów części teraz!

Jak często wymieniać świecie zapłonowe i jakie wybierać?

Głównym zadaniem świecy zapłonowej jest rozruch silnika. Skoro świece zapłonowe są tak istotne dla jednostki napędowej, bardzo ważne jest, aby wymieniać je regularnie. Jak często? Tu najlepiej kierować się zaleceniami producenta. Jednocześnie trzeba sobie zdawać sprawę, że w najnowszych silnikach elementy te są trudno dostępne i przeciętny kierowca nie będzie mógł dokonać wymiany świec samodzielnie.

Świeca zapłonowa odpowiedzialna jest za wytworzenie iskry niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli – mówiąc najprościej – za uruchomienie silnika pojazdu. Najczęściej w jednostce napędowej świec jest tyle, ile cylindrów. Nie jest to jednak żelazna reguła np. w wielu nowych silnikach świece występują podwójnie – jest świeca główna oraz pomocnicza, która polepsza spalanie w cylindrze.

Jak często wymieniać świece zapłonowe?

W niektórych pojazdach świece należy wymieniać co 15 000 lub 30 000 kilometrów. Są też jednak pojazdy, w których żywotność ta jest wyższa i może wynosić 60 000 czy nawet 120 000 kilometrów. W nowych pojazdach świece zapłonowe są elementami praktycznie bezobsługowymi. Przy prawidłowej eksploatacji są obecnie również bardzo wytrzymałe. Świece należy koniecznie wymieniać wtedy, gdy zaleca to producent.

Ważne jest, aby wymieniać od razu cały komplet. Nawet w sytuacji, gdy tylko jedna z nich się przepali po deklarowanym okresie żywotności. Z tego powodu, że wkrótce zapewne okaże się, że i tak pozostałe świece się przepalą. 

Jakie świece wybierać?

Tutaj mechanicy podkreślają, że nie ma uniwersalnych świec zapłonowych, które będzie można zastosować w każdym samochodzie. Świece muszą być dobierane pod konkretny silnik, który mamy w pojeździe. Nowe jednostki napędowe skonstruowane są w ten sposób, że samodzielna wymiana świec jest bardzo utrudniona lub częściej więc niemożliwa. Z tego powodu najlepiej kontrolować stan świec podczas zwyczajnego przeglądu w serwisie.

Samodzielna wymiana świec wiąże się także pewnym ryzykiem. Mowa o momentach dokręcania świec zapłonowych. To jeden z najczęstszych błędów popełnianych przy wymianach świec w starszych silnikach. Jeżeli świeca jest zbyt luźno osadzona w otworze, może doprowadzić do uszkodzenia głowicy. Jeżeli natomiast jest zbyt mocno dokręcona, może prowadzić do uszkodzenia np. cewki zapłonowej. Przy dokręcaniu świec konieczne jest używanie klucza dynamometrycznego i stosowania momentu dokręcenia świecy podanego przez producenta na opakowaniu.

Obecnie są trzy podstawowe typy świec:

Świece zapłonowe lubią dobre paliwo

Bardzo istotną kwestią związaną z eksploatacją świec jest używanie wysokiej jakości paliwa. Chodzi mianowicie o fakt, że spalanie powinno być zawsze całkowite. W przeciwnym wypadku na świecach zapłonowych będzie zbierał się nagar lub cząstki stałe. To przyśpieszy zużycie świec. 

Niesprawne świece w samochodzie mogą spowodować z kolei przyśpieszone zużycie silnika, a jeśli opary paliwa dostaną się do katalizatora, także ten element prawdopodobnie ulegnie uszkodzeniu. 

Objawy zużytych świec

Głównym objawem zużycia lub uszkodzenia świec jest problem z odpaleniem silnika. Do tego często może dochodzić do nierównej pracy jednostki napędowej. Jeżeli świeca jest zabrudzona, to dym wydostający się z rury wydechowej będzie ciemniejszy niż zwykle. Może też być niebieskawy, w zależności od tego czy na świecy osadzają się cząstki stałe czy nagar.

Wymiana świec nie wiąże się zazwyczaj z dużymi kosztami. Ceny zaczynają się nawet poniżej 10 zł za sztukę, ale są też takie, które kosztują ponad dziesięciokrotnie więcej.